• صورت وضعیت نویسی در شهرداری
      صورت وضعیت نویسی در شهرداری

      صورت وضعیت، گزارش ریز مقادیر انجام عملیات و مالی کردن آن به طور کامل به نام درخواست مالی دریافت وجه در قالب موضوع پیمان از بابت عملیات انجام شده و قیمت‌های توافق شده است. ‌همانگونه که از نام آن بر می‌آید، صورت یا لیستی از وضعیت پروژه و مجموعه خدمات انجام شده، مصالح و مواد تهیه شده، حمل این مواد و مصالح، هزینه ساخت و ترکیب مواد و غیره است. هر صورت وضعیت شامل مشخصاتی از پروژه و قرارداد و خلاصه متره همه آیتم‌های فوق به همراه برآورد ریالی آن طبق فهرست بهای مربوط به آن پروژه از زمان عقد قرارداد است

       

       

       ثبت و ارسال متره و مالی صورت‏وضعیت توسط پیمانکاران در سامانه مبصا

      ثبت و ارسال متره و مالی صورت‏وضعیت توسط پیمانکاران در سامانه مبصا

       

       

      فهرست مطالب

      دیباچه........................................................................................................................................................................................................ 1

       

      مقدمه                                                                                                                                      2

       

      فرآیند ثبت و ارسال متره و مالی صورت‏وضعیت توسط پیمانکاران در سامانه مبصا.......................................................... 3

       

      فصل اول: نحوه ورود به سامانه و آماده‏سازی زیرساخت‏های آن............................................................................................. 4

       

      1)دریافت نام کاربری و کلمه عبور از راهبر محلی:.................................................................................................................. 5

       

      2)دسترسی به اینترنت و ورود به سامانه:.................................................................................................................................... 5

       

      3)پیش‏نیازهای استفاده از سامانه:................................................................................................................................................... 5

       

      4)ورود به سامانه با مرورگر گوگل کروم:..................................................................................................................................... 6

       

      5)تغییر کلمه عبور:.............................................................................................................................................................................. 6

       

      6)بررسی نام کاربر و حوزه دسترسی :.......................................................................................................................................... 7

       

      7)تنظیمات عمومی کاربران سامانه:................................................................................................................................................ 8

       

      فصل دوم: ثبت و ارسال متره‏ صورت‏وضعیت............................................................................................................................... 10

       

      1)نحوه ورود به صفحه متره‏ صورت‏وضعیت:............................................................................................................................... 11

       

      2)توضیح گزینه های صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت........................................................................................................ 13

       

      3)امکان تغییر پارامترها.................................................................................................................................................................... 14

       

      4)نحوه ورود اطلاعات در صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت............................................................................................... 17

       

      5)نحوه افزودن و ویرایش ردیف های ستاره دار...................................................................................................................... 21

       

      6)افزودن ردیف فاکتوری............................................................................................................................................................... 23

       

      7)وارد کردن ردیف های تجهیزکارگاه به صورت مقطوع................................................................................................... 24

       

      8)افزودن پیوست (صورت‏مجالس، صورت‏‏‏جلسات، دستورکارها، تصویر و...) به ردیفهای متره‏ صورت‏وضعیت 25

       

      9)انتقال ردیفهای متره به ساختار شکست............................................................................................................................. 27

       

      10)ارسال متره‏ صورت‏وضعیت به نقش بعدی(سلسه ناظران)............................................................................................ 29

       

      فصل سوم: امکانات سامانه در قسمت متره‏ صورت‏وضعیت..................................................................................................... 31

       

      1)انواع گزارشات متره‏ صورت‏وضعیت و نحوه گزارشگیری.................................................................................................. 32

       

      2)زبانه کشویی سمت چپ داخل متره...................................................................................................................................... 37

       

      3)امکانات جزئی متره:...................................................................................................................................................................... 38

       

      فصل چهارم : ثبت و ارسال مالی صورت‏وضعیت....................................................................................................................... 42

       

      1)نحوه ورود به صفحه اصلی مالی صورت‏وضعیت:................................................................................................................. 43

       

      2)توضیح ستونهای صفحه اصلی مالی صورت‏وضعیت........................................................................................................... 45

       

      3)ورود اطلاعات صورت وضعیت.................................................................................................................................................. 46

       

      4)حمل                                                                                                                                   49

       

      5)ضرایب                                                                                                                                 52

       

      6)انتقال ردیف ها به ساختار های شکست............................................................................................................................... 55

       

      7)ارسال به نقش بعدی................................................................................................................................................................... 57

       

      فصل پنجم: امکانات سامانه در قسمت مالی صورت‏وضعیت................................................................................................... 59

       

      1)کنترل مالی صورت‏وضعیت........................................................................................................................................................... 60

       

      2)استفاده از زبانه کشویی سمت چپ داخل مالی صورت‏وضعیت.................................................................................... 61

       

      3)گزارش گیری.................................................................................................................................................................................. 63

       

      4)برخی امکانات دیگر....................................................................................................................................................................... 68

       

      5)نحوه خروج از سامانه................................................................................................................................................................... 72

       

      فصل ششم:پیوست........................................................................................................................................................................... 73

       

      الف) فرم شماره 2-ثبت نام اشخاص حقیقی(پیمانکاران و مشاوران) در سامانه مبصا............................................ 73

       

      ب) فرم شماره 3-ثبت نام اشخاص حقوقی(پیمانکاران و مشاوران) در سامانه مبصا.............................................. 74

       

      با تشکر ازهمکاران ارجمند.............................................................................................................................................................. 75

       

      شماره تماس واحد پشتیبانی سامانه مبصا................................................................................................................................... 76

       


       

       


       

      دیباچه

      در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت.( رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۱۳۹۵)

          تحقق شهروند مداری، افق   ایجاد شهر هوشمند در کلان شهرهاست  که ازمهمترین مزایای پیاده سازی آن ، ارتقای سطح مدیریت شهری ، تعاملات شهروندان و مسؤولان، توزیع عادلانه خدمات و صرفه جویی در زمان و هزینه   می باشد.  در راستای ارتقاء عملکرد  سامانه  مبصا  ( متره ،  برآورد  و صورت وضعیت الکترونیکی)  که   ماحصل آن  ؛ ((  هوشمندسازی بین عملکرد و بودجه برای اولین بار  در سطح شهرداری های کشور  )) است، زمینه ریشه کنی فساد اداری را فراهم خواهد ساخت.

       


       

       

      مقدمه

      دانش ثبت و رسیدگی متره ، برآورد و صورت‏وضعیت از اساسی ترین ارکان یک پروژه در بخش پیش بینی و اجراست که طی فرآیندی خاص، به اقدامات و اطلاعات تخصصی یک پروژه ماهیت مالی می بخشد.

      بکارگیری این دانش صرفاً محدود به گروه یا نوع خاصی نیست و می توان اینگونه بیان کرد که در گستره عموم، هر طرح و برنامه جزء یا کلانی جهت رسیدن به فاز پیش بینی به متره برآوردی دقیق جهت دقت در هزینه کرد و رسیدگی به صورت‏وضعیت‏های مالی در فاز عملیاتی نیاز است. خبرگان این فن در حوزه های مختلف (مجری، نظارت، کارفرما) از تخصص متره، برآورد و صورت‏وضعیت تحت عنوان قلب تپنده پروژه تعبیر می کنند که توقف یا قصور آن، منجر به تهدید شریانهای فنی و مالی پروژه می گردد.

      در سالهای اخیر افزایش تولید نرم افزارهای تخصصی در این زمینه ، بیانگر ارتقاء سطح بینش و توقعات افراد مرتبط با آن می باشد. سامانه مبصا (متره، برآورد و صورت وضعیت الکترونیکی) نیز جزء سامانه های تخصصی این دانش است که در شهرداری مشهد به نام اختصاری مبصا نامگذاری شده و به مفهوم متره، برآورد و صورت‏وضعیت الکترونیکی می باشد.

      عملکرد تحت شبکه (اینترنت) ، دارا بودن گردش کار، کارتابل و کنترل دسترسی کاربران جزء مهمترین مزایا و خدمات انحصاری این سامانه است که آنرا نسبت به سامانه های مشابه متمایز کرده است. افتخار ما این است که استقرار و بومی سازی این سامانه برای اولین بار در کشور عزیزمان ایران و در شهرداری مشهد مقدس به عنوان کلان شهر مذهبی ایران رقم خورده و همزمان با صرفه جویی در زمان و انرژی، روند یکسان سازی و استانداردسازی هزینه - عملکرد (برآورد، بودجه، هزینه) در سطح کل حوزه های شهرداری را در قالب تدقیق بودجه و با ارائه سیستم مکانیزه تولید، بررسی و تائید برآورد ها و صورت‏وضعیت ها از طریق این سامانه را دنبال می کند.

      هدف از طراحی و تدوین این کتاب تعیین چارچوبهای یکسان کاربرد سامانه مبصا در فرآیند ثبت متره‏ صورت‏وضعیت و مالی صورت‏وضعیت در مجموعه شهرداری، شرکتها و موسسات تابعه است که با استعانت از خداوند متعال و بهره‏گیری از نظرات و تخصص کارشناسان و پشتیبانان IT و فنی سامانه مبصا در شهرداری مشهد ، تحت عنوان آموزش گام به گام و مصور ثبت و ارسال متره‏ و مالی صورت‏وضعیت توسط پیمانکاران در سامانه مبصا  تالیف و  جهت استفاده پیمانکاران ارائه می گردد.

      فرآیند ثبت و ارسال متره و مالی صورت‏وضعیت توسط پیمانکاران در سامانه مبصا


       

      فصل اول: نحوه ورود به سامانه و آماده‏سازی زیرساخت‏های آن

       

      موضوعات این فصل شامل :

       

      فصل اول: نحوه ورود به سامانه و آماده‏سازی زیرساخت‏های آن............................................................................................. 4

       

      1)دریافت نام کاربری و کلمه عبور از راهبر محلی:.................................................................................................................. 5

       

      2)دسترسی به اینترنت و ورود به سامانه:.................................................................................................................................... 5

       

      3)پیش‏نیازهای استفاده از سامانه:                                                                                                  5

       

      4)ورود به سامانه با مرورگر گوگل کروم:..................................................................................................................................... 6

       

      5)تغییر کلمه عبور:.............................................................................................................................................................................. 6

       

      6)بررسی نام کاربر و حوزه دسترسی :.......................................................................................................................................... 7

       

      7)تنظیمات عمومی کاربران سامانه:................................................................................................................................................ 8

       


       

       

      1)دریافت نام کاربری و کلمه عبور از راهبر محلی:

       در همه حوزه های شهرداری مشهد اعم از منطقه، سازمان یا معاونت، شخصی در اداره برنامه ریزی مسئول راهبری سامانه مبصا است که تحت عنوان راهبر محلی حوزه نامیده می شود. از جمله خدمات راهبران محلی در سامانه، ثبت نام کاربر بر مبنای اطلاعات فردی و نمونه امضاء ایشان است بنابراین هر کاربر بایستی فرم ثبت نام در سامانه که در قسمت پیوست این کتابچه ضمیمه شده است را تکمیل و تحویل اداره برنامه ریزی حوزه نماید و نام‏کاربری و رمزعبور خود در سامانه مبصا را از راهبر محلی دریافت نماید.

      2)دسترسی به اینترنت و ورود به سامانه:

      برای استفاده از سامانه با آدرس www.mabsa.mashhad.ir   وارد سامانه میشویم.

      3)پیش‏نیازهای استفاده از سامانه:

      در اولین ورود بایستی روی گزینه پیشنیازهای استفاده از سامانه (تصویر 1) کلیک کرده و موارد زیر را نصب نماییم.

       

      1)       Peyweb Report Fonts

      2)       Adobe Flash Player - version 18.0.0.232 - All other browser

      3)       Google.Chrome.54.0.2840.71

      تصویر1

      4)ورود به سامانه با مرورگر گوگل کروم:

      پس از پرکردن قسمت نام‏کاربری و کلمه‏عبور، گزینه کاربران محلی سامانه را انتخاب کرده و با پاسخ به سوال امنیتی و کلیک روی گزینه ورود به صفحه اصلی سامانه وارد خواهیم شد.(تصویر2)

       

       

       

       

       

       

      تصویر2

       

      5)تغییر کلمه عبور: جهت دستیابی به امنیت بیشتر اطلاعات کاربران در سامانه، پس از اولین ورود صفحه ای به شکل زیر با عنوان تغییر اسم رمز بعد از اولین ورود به سیستم نمایش داده می شود که در اینجا باید کلمه‏ عبور جدید خود را وارد کرده و روی گزینه تغییر کلمه عبور کلیک نماییم .(تصویر3)


      تصویر3

      6)بررسی نام کاربر و حوزه دسترسی :

      پس از طی مراحل قبل ، به طور خودکار از سامانه خارج می شویم. حال باید دوباره با کلمه‏ عبور جدید ، وارد سامانه شویم و موارد زیر را چک نماییم :

      6-1) مطابقت نام شخص حقیقی یا حقوقی .(کادر 6-1 در تصویر4)

      6-2) تناسب حوزه دسترسی با محل فعالیت. (کادر 6-2 در تصویر4)

      بایستی بدانیم که تعیین حوزه دسترسی پیمانکاران بر عهده‌ی راهبر محلی حوزه مربوطه است و پیمانکارانی که در چند حوزه مختلف فعالیت دارند جهت کار در یکی از حوزه ها باید سطح دسترسی خود را نیز روی حوزه مورد نظر قرار دهند. برای این کار بعد از کلیک برروی حوزه محل فعالیت، پنجره ای تحت عنوان انتخاب حوزه دسترسی (تصویر4) نمایش داده می‌شود که ابتدا حوزه مد نظر را مشخص و سپس دکمه انتخاب را کلیک می‌نماییم.

      تصویر4

       

       

      6-3) موارد موجود در کارتابل: کارتابل موجود در صفحه اول سامانه نمایشگر متره و صورت‌وضعیت‌هایی‌ست که نقش فعال آن پیمانکار مورد نظر است. (تصویر5)

      6-3-1) تاریخ ارجاع : این تاریخ نشان می دهد که متره و صورت‌وضعیت مورد نظر توسط پیمانکار ایجاد و یا توسط ناظر به پیمانکار ارجاع داده شده است. (کادر 6-3-1 در تصویر5)

      6-3-2) مدت سپری شده : نشان دهنده‌ مدت زمانی است که از تاریخ ارجاع، تاکنون متره و یا صورت‌وضعیت مورد نظر در کارتابل پیمانکار باقیمانده است. (کادر 6-3-2 در تصویر5)

       

       

       

       

      تصویر5

      7)تنظیمات عمومی کاربران سامانه:

       برای دستیابی به تنظیمات کاربر روی آیکون گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و در صفحه باز شده روی گزینه نشان داده شده در تصویر زیر کلیک میکنیم :

      تصویر6

      بعد از انتخاب این گزینه پنجره زیر برای شما باز می شود:

       

       

       

       

       

      تصویر7

       

      در این پنجره زبانه های مختلفی وجود دارد که به توضیح آنها می پردازیم:

      1-       تصویر کاربر : امکان تغییر تصویر در صفحه اول سامانه را فراهم آورده است.

      2-       امضای کاربر : فقط امضای شما که در سامانه ثبت شده است را نمایش میدهد.

      3-       تغییر کلمه عبور : در این زبانه می توان کلمه عبور خود را تغییر داد که برای راحتی کار، یک گزینه میانبر در سامانه برای این کار اختصاص داده شده است.

      4-       تقویم سامانه : در این قسمت می توانیم نوع تقویم سامانه را تغییر دهیم.

      5-       میز کار: در این زبانه می توان منبع اخبار نمایش داده شده در صفحه اول سامانه را تغییر داد.

       

       

       

       

      توصیه می شود :

       

      جهت حفظ اطلاعات کاربری خود در این سامانه

       

      از انتخاب کلمه عبور آسان و قابل دسترس خودداری کرده و  از مجموعه اعداد و حروف استفاده نمایید .

       

      هیچگاه کلمه عبوری خود را در اختیار دیگران نگذارید .

       

      هر چند وقت یکبار از بخش تغییر کلمه عبور کاربر ، کلمه عبوری خود را تغییر دهید .

       

       


       

       

       

      فصل دوم: ثبت و ارسال متره‏ صورت‏وضعیت

       

      موضوعات این فصل شامل :

       

      فصل دوم: ثبت و ارسال متره‏ صورت‏وضعیت............................................................................................................................... 10

       

      1)نحوه ورود به صفحه متره‏ صورت‏وضعیت:............................................................................................................................... 11

       

      2)توضیح گزینه های صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت........................................................................................................ 13

       

      3)امکان تغییر پارامترها.................................................................................................................................................................... 14

       

      4)نحوه ورود اطلاعات در صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت............................................................................................... 17

       

      5)نحوه افزودن و ویرایش ردیف های ستاره دار...................................................................................................................... 21

       

      6)افزودن ردیف فاکتوری............................................................................................................................................................... 23

       

      7)وارد کردن ردیف های تجهیزکارگاه به صورت مقطوع................................................................................................... 24

       

      8)افزودن پیوست (صورت‏مجالس، صورت‏‏‏جلسات، دستورکارها، تصویر و...) به ردیفهای متره‏ صورت‏وضعیت 25

       

      9)انتقال ردیفهای متره به ساختار شکست............................................................................................................................. 27

       

      10)ارسال متره‏ صورت‏وضعیت به نقش بعدی(سلسه ناظران)............................................................................................ 29

       

       

       


       

       

       

      1)نحوه ورود به صفحه متره‏ صورت‏وضعیت:

      1-1)         از سه روش مختلف می توان وارد صفحه متره‏ صورت‏وضعیت شد (تصویر8)

      الف - انتخاب گزینه متره‏ صورت‏وضعیت از قسمت میز کار من

      ب- استفاده از آیکون سامانه و سپس گزینه متره‏ صورت‏وضعیت

      ج- از طریق کلید میانبر F4 و ورود به صفحه پیمان ها

       

       

       

       

       

      تصویر8

       

      1-2) در صفحه انتخاب پیمان، پیمان مورد نظری را که می خواهیم روی آن متره ثبت کنیم، انتخاب نموده و بعد روی دکمه انتخاب و ادامه کلیک می نماییم .(تصویر9)

       

       

       

       

       

      تصویر9

       

      1-3) در صورتی که بخواهیم در پیمان مورد نظر، برای اولین بار متره ثبت نماییم و یا متره جدیدی را ایجاد کنیم که متره قبلی آنرا ثبت کرده ایم ، گزینه ثبت متره جدید را انتخاب می کنیم .

      اما اگر قبلاً متره ای را ثبت کرده ایم و بخواهیم تغییراتی روی آن اعمال کنیم - مشروط براینکه نقش فعال آن متره، پیمانکار باشد- می توان آنرا از لیست انتخاب و گزینه انتخاب و ادامه را کلیک ‌نماییم. (تصویر10)

       

       

       

       

      تصویر10

       

      1-4) با انتخاب گزینه ثبت متره جدید صفحه ای باز می‌شود که در آن باید عنوان و نوع متره(موقت یا قطعی) و شماره آن را وارد کنیم. در صورت نیاز می توان توضیحات لازم را نیز در قسمت توضیحات یادداشت نمود. در انتها روی گزینه ذخیره سازی کلیک کرده و وارد مرحله بعدی می شویم .(تصویر11)

       

      تصویر11

       

       

      2)توضیح گزینه های صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت

      در صفحه متره‏ صورت‏وضعیت گزینه هایی وجود دارد که در تصویر12 زیر آنها خط کشیده شده و توضیح آنها در زیر آمده است:

      2-1) ردیف : شماره ردیفهای متره به ترتیبی که ثبت می شوند، عددگذاری شده و در این ستون نمایش داده می‏شوند.

      2-2)کد ردیف : نمایش دهنده کد آیتم فهارس بهاء پیمان مربوطه می باشد.

      توجه !! : کد ردیفهای موجود در سامانه هشت رقمی است که رقم اول نشان دهنده رسته

      [1] ، رقم دوم نشان دهنده رشته و شش رقم دیگر عیناً مانند اعداد فهارس بهاء ابلاغی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا فهارس بهاء مختص شهرداری می‏باشد.

       

       

      2-3) شرح عملیات : پیمانکار در این قسمت شرح عملیات مربوط به هر آیتم ( شامل آدرس محل اجرای کار یا ...) را ثبت می کند.

      2-4) بهای واحد، نوع ردیف و نوع قیمت به صورت خودکار بارگذاری می گردد اما به دلیل تغییر ماهیت برخی آیتمها در فهرست بهاء منضم به پیمان یا در حین اجرای کار دارای قابلیت تغییر نیز هستند .

       

      تذکر: در صورت اضافه کردن آیتم جدید و یا ستاره دار باید بهای واحد آن توسط پیمانکار ثبت گردد.

       

      2-5) پارامترهای مختلف (تعداد، طول و...) که توسط پیمانکار و با توجه به واحد آیتم مورد نظر(مترطول، مترمربع یا ...) وارد می گردد.

      2-6) عبارت مقدار : نشان دهنده فرمول و رابطه بین پارامترها می باشد با حالت پیش فرض ضرب که قابل تغییر است.

      2-7) حاصل : با ورود اطلاعات در پارامترها ، سامانه بطور خودکار حاصل کلی و جزئی را محاسبه و نمایش می دهد همچنین در صورت ثبت برآورد برای پیمان مورد نظر ، در خانه برآورد مقادیر نمایش داده می شود.

       

       

       

       

       

      تصویر12

      3)امکان تغییر پارامترها

      برای دستیابی به این امکان ابتدا روی دکمه مشخصات ریزمتره در بالای همین صفحه کلیک کرده (تصویر13) و به صفحه خصوصیات ریزمتره وارد می شویم. (تصویر14)

       

       

       

       

       

      تصویر13

       

      در موقع ورود به صفحه خصوصیات ریز متره ، سه زبانه مشاهده می کنیم :

      مشخصات نقشها - پارمترها

       

      تصویر14

      3-1) زبانه مشخصات : در این زبانه می توانیم مشخصات کلی متره شامل عنوان و توضیحات را تغییر دهیم.

      3-2) زبانه نقش ها : این قسمت نقش هایی را که در گردش کار این متره حضور دارند نشان می دهد .(تصویر15)

      تصویر 15

      3-3) زبانه پارامترها : در این قسمت می توان پارامترهایی را اضافه و یا کم کرد بدین صورت که برای اضافه کردن ابتدا پارامتر مورد نظر را تیک زده و سپس نام آن پارامتر را (مانند : مساحت ، حجم و یا ...) می نویسیم (محدوده سبز رنگ). برای کم کردن پارامترها نیز کافیست تیک آنرا برداریم (محدوده نارنجی رنگ). پس از اعمال تغییرات، نهایتاً روی گزینه ذخیره سازی کلیک می نماییم. (تصویر16)

      تصویر 16

      بعد از زدن گزینه ذخیره سازی یک هشدار مانند تصویر17 نمایش داده می شود.


      تصویر17

       

      این هشدار بدین معنی است که این آیتم اضافه شده باید در فرمول عبارت مقدار هم اضافه شود تا این پارامتر نیز در عملیات محاسبه وارد گردد . به عنوان مثال در تصویر 18 پارامتر E در ردیف 1 اعمال نمی‏شود اما در ردیف 2 این پارامتر اعمال شده است.

       

      تصویر 18

       

      4)نحوه ورود اطلاعات در صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت

      برای وارد کردن ردیف های ریز متره سه روش وجود دارد که :

      روش اول : افزودن ردیف از فهرست بهاء

      ساده ترین روش ورود اطلاعات در متره‏ صورت‏وضعیت، استفاده از گزینه افزودن ردیف از فهرست‏بهاء می‏باشد. برای دستیابی به این گزینه روی علامت فلش کوچک کنار گزینه افزودن ردیف کلیک کرده و گزینه افزودن ردیف از فهرست بهاء را انتخاب می نماییم(تصویر19)

      تصویر19

      بعد از انتخاب این گزینه صفحه فهارس‏بهاء باز می‏شود، و فهرست‏بهاء سالی که پیمان در آن منعقد شده را نمایش می دهد .

      در صفحه می توان رسته ، رشته و فصل مورد نظر را انتخاب کرد که گزینه هایی آن عبارتند از :

       

      -  انتقال ردیف های ابنیه : کل ردیف های فصول رشته ابنیه منتقل می شود.

      -  انتقال تمامی ردیف ها : همه ردیف های فصل انتخاب شده را منتقل میکند.

      - ردیف ها : ردیف های فصل انتخابی را نشان می دهد.

      - گزارش : در یک گزارش ردیف های فصل انتخاب شده را نمایش می دهد.

      -  جستجو : در بالای صفحه با این قابلیت که در فهرست بها بتوان به راحتی آیتم مورد نظر را یافت. (تصویر20)

      تصویر20

      همانطوری که در تصویر 21 مشاهده می کنیم ، با ورود به فصل مربوطه جهت انتقال ردیف دلخواه ، آنرا تیک زده (محدوده1) و سپس روی دکمه انتقال کلیک ‏نماییم(محدوده2).

      تصویر21

      در این صفحه (تصویر21) گزینه هایی ذیل وجود دارد :

      نمایش مقدمه فصل : که بین گزینه های انتقال و آنالیز قرار دارد و اطلاعات مقدمه فصل را نمایش می دهد.

      آنالیز : آنالیز ردیف انتخاب شده را بر اساس فرمهای مصوب نمایش می دهد.

      حمل : اگر ردیفی که انتخاب شده دارای مصالح قابل حمل باشد آنرا با ضرایب مربوط به آن نشان می دهد.

      جستجو : می توان بین ردیف های یک فصل به جستجوی ردیف مورد نظر پرداخت

      بازگشت : رجوع به صفحه قبل (تصویر 18)

       

       

      توجه !! : برای دستیابی آسان تر و سریع تر به ردیف های مورد نظرتان می توانید چیدمان ستونها را به ترتیب حروف و عدد با کلیک روی علامت پیکان موجود در خانه های شماره، شرح و...  تغییر دهید.

       

       

       

      روش دوم : کلیک روی گزینه افزودن ردیف و وارد کردن کد ردیف متره مورد نظر به صورت دستی و Enter (تصویر22)

      با ورود کد ردیفها در این روش دو حالت به وجود می آید:

      حالت 1 : در صورت وجود ردیف در فهارس بهاء پیمان، شرح آیتم و قیمت واحد آن توسط سامانه بطور خودکار بارگذاری می‏گردد.

       

       

       

       

      تصویر22

       

      حالت 2: اگر این آیتم در فهارس بهاء پیمان مورد نظر موجود نباشد بطور خودکار صفحه افزودن ردیف ستاره دار باز می گردد.

       

      تصویر23

      ما باید شرح ردیف، واحد و قیمت واحد آن را وارد کنیم و در صورت لزوم می توان توضیحاتی هم برای آن یادداشت کرده و در انتها دکمه افزودن به عنوان ردیف ستاره دار را انتخاب نماییم. (تصویر23)

      توضیحات بیشتر در خصوص آیتم ستاره دار در قسمت 5 همین فصل آمده است.

       

       

       

       

      روش سوم : با استفاده از گزینه نقل نیز می توان نقل از متره یا نقل از فرم Excel و یا ارسال به Excel داشته باشیم. (تصویر24)

       

       

       

       

      تصویر24

       

      الف - نقل از متره: با انتخاب این گزینه صفحه‏ای به شکل زیر باز می‏شود که می توانیم از بین متره‏هایی که روی پیمانهای خود تا به حال ایجاد کرده‏ایم متره یا ردیفهای مورد نظرمان را نقل کنیم.

      برای این کار ابتدا روی گزینه انتخاب متره کلیک کرده و در صفحه باز شده، متره مورد نظر را انتخاب و بعد از آن در قسمت از نقش... مشخص می‏کنیم که از چه نقشی منتقل شود ( به عنوان مثال پیمانکار ). سپس در قسمت اطلاعات ردیف‏ها آن ردیف‏هایی که می خواهیم به متره منتقل شود را انتخاب کرده و یا می توان با زدن تیک کل، متره را کامل منتقل کنیم. در نهایت با انتخاب نوع و نحوه انتقال مطابق با گزینه موجود و کلیک روی گزینه انتقال، تمامی آیتم های مشخص شده وارد متره می گردد.(تصویر25)

      تصویر25

      ب- نقل از Excel : ابتدا قالب فایل Excel را از قسمت نقل دانلود کرده و پس از آن طبق موارد خواسته شده در آن قالب اطلاعات را وارد نموده و ذخیره می‏کنیم سپس با زدن دکمه نقل از Excel و انتخاب گزینه انتخاب فایل، فایل ذخیره شده را آپلود کرده و بعد از ذخیره شدن مشاهده می گردد که آیتم های موجود در فایل Excel وارد صفحه متره می شوند.

      5)نحوه افزودن و ویرایش ردیف های ستاره دار

      5-1)افزودن ردیف ستاره دار : برای افزودن و یا ویرایش ردیفهای ستاره‏دار از گزینه که در نوار بالایی صفحه اصلی متره‏ صورت‏وضعیت وجود دارد و به شکل ستاره است استفاده می کنیم. بعد از کلیک روی این گزینه صفحه‏ای مانند تصویر26 باز می شود که در این صفحه، تمام ردیف های ستاره‏داری که در این پیمان مورد استفاده قرار گرفته را نمایش می‏دهد که قابلیت منتقل کردن این ردیف ها به متره با انتخاب ردیف دلخواه و زدن دکمه انتقال وجود دارد.

      تصویر26

      برای افزودن ردیف ستاره‏دار جدید روی گزینه افزودن ردیف ستاره‏دار کلیک می‏کنیم و صفحه‏ای مانند تصویر27 باز می‏شود که اطلاعات الزامی مشخص شده را وارد می‏کنیم و سپس روی گزینه ذخیره‏سازی کلیک می نماییم.

      تصویر27

       

      5-2)  ویرایش ردیف ستاره دار :

      ابتدا ردیف مورد نظر را انتنخاب نموده و از گزینه های بالای صفحه روی گزینه ویرایش کلیک می کنیم.

       

      تصویر28

       

      با باز شدن صفحه مشخصات ردیف ستاره دار ، می توانیم موارد را تغییر داده و سپس گزینه ذخیره سازی را کلیک می نماییم.

      تصویر 29

      بعد از انجام ویرایش مورد نظر برای اعمال این تغییرات، در صفحه متره روی گزینه به روز رسانی ردیف های ستاره‌دار کلیک می کنیم.

      تصویر 30

       

      بعد از زدن این دکمه پیغامی نمایش داده می شود مبنی بر اینکه ردیف های ستاره دار با توجه به وضع موجود بانک ستاره دار ها به روز آوری می گردد آیا به انجام اینکار اطمینان دارید؟

      با کلیک روی گزینه بلی، تغییرات روی ردیف های ستاره دار اعمال می گردد.

      6)افزودن ردیف فاکتوری

      برای ثبت ردیف های فاکتوری از فهرست بهاء، روی رسته اقلام خرید و فاکتوری کلیک می کنیم(تصویر31)

      تصویر31

       

      بعد از انتخاب این رسته بر روی گزینه تمامی فصول دابل کلیک می‌کنیم که یک ردیف نمونه موجود در این فصل نمایش داده شود.

      تصویر32

      آیتم نشان داده شده فقط به عنوان نمونه است و برای زدن ردیفی جدید باید کد جدیدی را وارد نمایید که ابتدای آن با 61 شروع شود برای مثال با زدن کد 61010102 می‌توانید با تعریف شرح ، واحد و قیمت واحد یک ردیف فاکتوری جدید اضافه نمایید.

       

      7)وارد کردن ردیف های تجهیزکارگاه به صورت مقطوع

      برای دسترسی به ردیفهای تجهیز کارگاه در فهرست بهاء بر روی رسته بالاسری و تجهیز کارگاه کلیک کرده و در قسمت رشته ها تجهیز و برچیدن کارگاه را فعال کرده، سپس روی تنها فصل موجود یعنی دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه دابل کلیک می کنیم تا تمامی ردیف های این فصل برای ما نمایش داده شوند.(تصویر33)

       

      تصویر33


      پس از باز کردن فصل تجهیز و برچیدن کارگاه، ردیف های مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه انتقال کلیک میکنیم و در انتها نیز قیمت های واحد مربوط به هر ردیف را وارد می کنیم.

      8)افزودن پیوست (صورت‏مجالس، صورت‏‏‏جلسات، دستورکارها، تصویر و...) به ردیفهای متره‏ صورت‏وضعیت

      برای افزودن پیوست به ردیفهای متره‏ صورت‏وضعیت مانند صورت‏مجالس، صورت‏‏‏جلسات ، دستورکارها و .. ، ابتدا ردیف یا ردیفهایی مورد نظر را انتخاب نموده و سپس روی گزینه مشخص شده در تصویر 34 کلیک می‏کنیم.

      تصویر34

       

      بعد از انتخاب این گزینه صفحه خصوصیات باز می‏شود که در ابتدا می‏بایست در زبانه صورت مجلس گزینه افزودن صورت مجلس را کلیک می کنیم.

      تصویر35

       

      سپس صفحه‏ای مانند تصویر36 باز می شود که مشخص شده را وارد کرده و سپس گزینه ذخیره سازی را انتخاب می‏کنیم.


      تصویر36

       

      سپس به زبانه پیوست رفته و گزینه افزودن پیوست ردیف ریز متره را انتخاب می‏کنیم.

       

       

       

       

      تصویر37

       

      بعد از انتخاب این گزینه تصویر38 نمایش داده می شود.

      تصویر38

      در صفحه باز شده ابتدا عنوان و توضیحات مورد نظر را وارد می‏کنیم و سپس روی گزینه انتخاب فایل کلیک کرده و فایل مورد نظر را انتخاب و روی گزینه open کلیک می‏کنیم . در انتها نیز روی گزینه ذخیره سازی زده و صفحه را می‏بندیم.

       

      تذکر: بعد از پیوست فایل، علامتی مانند علامت شکل زیر نمایش داده می شود که بیانگر ضمیمه شدن یک فایل به ردیف است.

      تصویر39

      9)انتقال ردیفهای متره به ساختار شکست

      مفهوم ساختار شکست : اگر پیمانی دارای گردش کار موازی (چند ناظر یا چند ناحیه یا چند بخش) باشد، در مرحله رسیدگی مالی صورت‏وضعیت می بایست هر قسمت (ناظر یا ناحیه یا بخش)، آیتم‏های مربوط به خود را در بخش مخصوص به خود مشاهده و بررسی کنند.

      جهت تحقق موضوع فوق پیمانکار می بایست این تخصیص را در متره خود انجام دهد . بدین منظور ( انتقال ردیفهای متره به ساختار شکست) ابتدا آیتم‏های مربوط به یک ساختار را با تیک دار کردن انتخاب می کنیم (مثلا آیتم های مربوط به ناظر ابنیه) و سپس همانند تصویر 40، گزینه انتقال ردیفهای انتخاب شده به قسمتهای دیگر ساختار شکست را انتخاب می‏کنیم.

       

      تذکر: اگر پیمان دارای گردش کار خطی (دارای یک ناظر یا یک ناحیه یا یک بخش) باشد نیاز به انتقال ردیفهای متره به ساختار شکست نیست .

      تصویر40

       

      با انتخاب این گزینه پنجره ای مانند تصویر41 دیده می شود که ابتدا باید ساختار مورد نظر را انتخاب کرده و سپس دکمه انتقال را بزنیم.


      تصویر41

      بعد از انتقال تمامی ردیفها به ساختارهای مربوطه، جهت بررسی اینکه ردیفی بدون ساختار باقی نماند ، زبانه کشویی سمت راست را باز کرده و در روی گزینه ردیف های بدون ساختار شکست کلیک می‏کنیم تا اگر ردیف بدون ساختاری وجود دارد نمایش داده شود. در صورت وجود ردیف بدون ساختار شکست باید آن را طبق آنچه گفته شد به ساختار مربوطه انتقال داده و سپس متره را به نقش بعدی ارسال نماییم.(تصویر42)

      تصویر42

      10)ارسال متره‏ صورت‏وضعیت به نقش بعدی(سلسه ناظران)

      پس طی مراحل قبلی به صفحه انتخاب متره بازگشته و گزینه انتخاب متره برای ...(نام پیمان) را که در بالای صفحه قرار دارد، انتخاب می کنیم. (تصویر43)

      تصویر43

      سپس متره مورد نظر را انتخاب نموده و در صورت اطمینان از صحت و تکمیل آن بر روی گزینه ارسال به نقش بعدی کلیک می‏کنیم.

       

      تصویر44

       

      با انتخاب این گزینه سامانه هشداری مانند تصویر45 را نمایش می دهد، بدین معنی که بعد از ارسال متره به نقش بعدی، دیگر حق ویرایش و ورود اطلاعات در آنرا نخواهید داشت. ضمناً در صورت داشتن توضیحات برای نقش بعد می توانیم آنرا در مکان تعبیه شده وارد نماییم.

      تصویر45

       

      بعد از ارسال، این متره از دسترس شما خارج شده و در قسمت نقش فعال، نقشهایی را نمایش می دهد که متره در دسترس آنهاست.(تصویر46)

       

       

       

       

      تصویر46

       


       

       

       

      فصل سوم: امکانات سامانه در قسمت متره‏ صورت‏وضعیت

       

      موضوعات این فصل شامل :

       

      فصل سوم: امکانات سامانه در قسمت متره‏ صورت‏وضعیت..................................................................................................... 31

       

      1)انواع گزارشات متره‏ صورت‏وضعیت و نحوه گزارشگیری.................................................................................................. 32

       

      2)زبانه کشویی سمت چپ داخل متره...................................................................................................................................... 37

       

      3)امکانات جزئی متره:...................................................................................................................................................................... 38

       

       

       

       


       

       

       

      1)انواع گزارشات متره‏ صورت‏وضعیت و نحوه گزارشگیری

      در هر مرحله ای اعم از هنگام ثبت و یا بعد از ارسال متره، می‏توانیم گزارشات مختلفی از متره مشاهده کنیم.

      برای اینکار می بایستی ابتدا متره مورد نظر را انتخاب و سپس روی گزینه گزارش کلیک کرده و گزارش مورد نظر را انتخاب نماییم.

      الف) گزارشگیری در هنگام ثبت متره (تصویر47)

      تصویر47

       

      ب) گزارشگیری بعد از ارسال متره (تصویر48)

      تصویر48

      توجه!!: هر گزارش دارای فیلتری است (تصویر 49) که در آن میتوان تعیین کرد چه اطلاعاتی درگزارش قرار گیرد و بعد از زدن دکمه نمایش، گزارش مدنظر نشان داده می شود.

       

       

      تصویر49

      گزارش اول : گزارش تاریخچه متره

      در این گزارش تاریخ دقیق ارسالها، دریافتها و برگشتهایی که برای یک متره اتفاق افتاده به تفکیک نقش ها نمایش داده می شود همچنین در صورتیکه متره به نقشی برگشته در قسمت توضیحات این گزارش می‏توان علت برگشت را مشاهده نماییم .(تصویر50)

       

      تصویر50

      گزارش دوم : گزارش خلاصه متره

      گزارشی است که خلاصه متره را به تفکیک نقش‏ها (پیمانکار، ناظران و ...) نمایش می‏دهد.(تصویر51)

       

      تصویر51

      گزارش سوم : گزارش ریز متره

      این گزارش ریز متره را به صورت دقیق و به تفکیک نقش ها(پیمانکار، ناظران و...) نمایش می‏دهد.(تصویر52)

       

      تصویر52

      گزارش چهارم : گزارش خلاصه متره بخش‏ها

      در این گزارش مقادیر خلاصه متره به تفکیک ساختار شکست برای هر ردیف نمایش داده می‏شود.(تصویر53)

       

      تصویر53

      2)زبانه کشویی سمت چپ داخل متره

      برای باز کردن این کشو روی محل نشان داده در شکل زیر کلیک کنید.( تصویر54)

      تصویر54

       

      بعد از باز شدن ملاحظه می‏کنید که دارای دو زبانه می باشد:

      2-1) زبانه اطلاعات ردیف: با کلیک روی هر ردیف شرح ردیف و مشخصات آن در این زبانه نمایش داده می‏شود.( تصویر55)

      تصویر55

      2-2) زبانه ردیف‏های مرتبط: در این زبانه ردیف‏های مرتبط با ردیف انتخاب شده نمایش داده می‏شوند که قابلیت انتقال به متره را نیز دارند.( تصویر56)

       

      تصویر56

      3)امکانات جزئی متره:

      تصویر57

      3-1)گزینه‏های نشان داده شده در شماره 1 رفتن به ردیف قبلی و بعدی و اول و آخر

      امکان رفتن به یک ردیف دلخواه با دانستن شماره آن امکان پذیر است. می توان در جلو گزینه ردیف شماره ردیف مورد نظر را نوشته و سپس دکمه Enter را بزنیم تا آن ردیف را پررنگتر از مابقی ردیفها نمایش دهد.(تصویر58)

       

       

       

       


      تصویر58

      3-2) گزینه‏های نشان داده شده در شماره 2 عملگرهای برش، تهیه نسخه کپی و الصاق

      برش عملکرد cut کردن ، کپی کردن توسط گزینه تهیه نسخه کپی و الصاق عملکرد paste یا جاگذاری را دارد . به این صورت که ردیف مورد نظر را انتخاب و گزینه مورد نظر را می‏زنیم و بعد در مکان دلخواه الصاق را زده تا در جای مشخص قرار گیرد.(تصویر59)

       

       

       

       

      تصویر59

       

      3-3)گزینه‏های نشان داده شده در شماره 3 وابستگی های کلی و جزئی:

      این گزینه ها دو یا چند ردیف را به یکدیگر وابسته کرده و ردیف های وابسته به صورت ضریبی به ردیف‏های اصلی متصل هستند. یعنی مقدار ردیف وابسته تابعی از مقدار ردیف اصلی می‏باشد.

      به عنوان مثال در شکل زیر ردیف 3 به ردیف 1 وابسته شده است و مقداری که شماره 1 داشته باشد با ضریبی که تعریف می کنیم، برای شماره 3 قرار می‏گیرد علاوه بر این اگر با تغییر در مقدار ردیف 1 مقدار ردیف 3 نیز به علت داشتن وابستگی به 1 به طور خودکار تغییر خواهد کرد. (تصویر58)

       

       

       

       

      تصویر60

       

      3-4)جدول اشتال : برای استفاده از مقادیر جدول باید نشانگر ماوس یا مکان نما داخل بلوک مورد نظر قرار گرفته (برای مثال خانه وزن، ردیف 3) و سپس بر روی گزینه جدول اشتال کلیک نماییم :

       

       

       

       

      تصویر61

      بعد از این کار جدول اشتال به صورت شکل زیر گشوده خواهد شد. (تصویر62)


      تصویر62

       

      در جدول باز شده روی زبانه جدول اشتال کلیک کرده و نوع را از قسمت بالا انتخاب نموده تا صفحه مربوطه باز شود و در جدول باز شده روی وزن مورد نظر کلیک کرده و دکمه انتقال را میزنیم، خواهیم دید که این عدد در خانه مورد نظر قرار می گیرد.

       

       

       

       

      تصویر63

       


       

       

       

      فصل چهارم : ثبت و ارسال مالی صورت‏وضعیت

       

      موضوعات این مرحله شامل :

       

      فصل چهارم : ثبت و ارسال مالی صورت‏وضعیت....................................................................................................................... 42

       

      1)نحوه ورود به صفحه اصلی مالی صورت‏وضعیت:................................................................................................................. 43

       

      2)توضیح ستونهای صفحه اصلی مالی صورت‏وضعیت........................................................................................................... 45

       

      3)ورود اطلاعات صورت وضعیت.................................................................................................................................................. 46

       

      4)حمل                                                                                                                                   49

       

      5)ضرایب                                                                                                                                 52

       

      6)انتقال ردیف ها به ساختار های شکست............................................................................................................................... 55

       

      7)ارسال به نقش بعدی................................................................................................................................................................... 57

       

       

       


       

       

       

      1)نحوه ورود به صفحه اصلی مالی صورت‏وضعیت:

      1-1)از سه روش مختلف می توان وارد صفحه متره‏ صورت‏وضعیت شد (تصویر64)

      الف - انتخاب گزینه متره‏ صورت‏وضعیت از قسمت میز کار من

      ب- استفاده از گزینه پی وب و سپس گزینه مالی صورت‏وضعیت

       

      ج- از طریق کلید میانبر F7 و ورود به صفحه پیمان ها

       

      تصویر64

      1-2)سپس در صفحه باز شده، پیمان مورد نظر را از بین پیمان‏ها انتخاب نموده و انتخاب و ادامه را کلیک می کنیم.

       

       

       

       

      تصویر65

      1-3)در صفحه باز شده اگر بخواهیم برای پیمان مورد نظر اولین مالی صورت‏وضعیت یا مالی صورت‏وضعیت جدیدی را ایجاد کنیم، گزینه ثبت مالی صورت‏وضعیت جدید را انتخاب می کنیم. ولی اگر از قبل مالی صورت‏وضعیتی را ثبت کرده ایم و بخواهیم تغییراتی روی آن انجام دهیم - مشروط براینکه نقش فعال پیمانکار باشد- می توان آنرا از لیست انتخاب و گزینه انتخاب و ادامه را کلیک ‌نماییم.

      تصویر66

      1-4)در صورت انتخاب گزینه ثبت صورت‏وضعیت جدید، صفحه ای باز می شود که در آن باید شماره صورت‏وضعیت، نوع آن(موقت یا قطعی) و تاریخ شروع و پایان صورت‏وضعیت وارد گردد. در صورت نیاز می توان توضیحات لازم را نیز در قسمت توضیحات وارد کرده و در انتها گزینه ذخیره سازی و ادامه را کلیک می کنیم.

      تصویر67

      پس از این کار به صفحه مالی صورت‏وضعیت وارد می‌شویم.

      2)توضیح ستونهای صفحه اصلی مالی صورت‏وضعیت

      2-1)      ردیف: ردیفهای مالی صورت‏وضعیت به ترتیبی که ثبت می شوند عددگذاری شده و در این ستون نمایش داده می‏شود.

       

      2-2)      کدردیف: نمایش دهنده کد آیتم فهرست بها می باشد. (همانند آنچه در بخش متره‏ صورت‏وضعیت در صفحه 10 بیان شد.)

       

       

       

      2-3)      نوع ردیف، نوع قیمت و بهای واحد توسط سامانه به صورت خودکار بارگذاری می گردد.

      تذکر: در صورت اضافه کردن آیتم جدید و یا ستاره دار باید بهای واحد آن ثبت گردد.

       

      2-4)      مقدار: در این قسمت مقادیر برآورد، فعلی، قبلی و تجمعی نمایش داده میشود.

      2-4-1-    برآورد: این ستون مقدار برآورد مصوب ردیف را نمایش میدهد.

      2-4-2-    فعلی : مابه التفاوت مقدار تجمعی و مقدار قبلی را نمایش می دهد.

      2-4-3-    قبلی : مقدار کار انجام گرفته در صورت وضعیت های قبل این ردیف را نمایش میدهد.

      2-4-4-    تجمعی : مقدار کل کار انجام گرفته تا این مالی صورت‏وضعیت را به صورت تجمعی نمایش میدهد.

      توجه!!: مقدار قبلی به صورت خودکار توسط سامانه فراخوانی شده و از تفاضل این دو مقدار، مقدار فعلی محاسبه می‌گردد.

      تذکر: در صورت اضافه کردن مقادیر به صورت دستی بایستی در قسمت تجمعی  وارد گردند.

       

      2-5)    ضریب فعلی : اگر بخواهیم ضریب خاصی را به ردیف های محدودی وارد نماییم مانند ضرایبی که در مقدمه فصول فهارس بها بیان شده‌اند، می توانیم جلو ردیف مورد نظر در ستون ضریب فعلی این ضرایب را وارد کرده تا به آن ردیف اعمال شود.

       

       

      2-6)      حاصل فعلی : این قسمت حاصل ردیف را نمایش میدهد که این حاصل از ضرب مقدار تجمعی در ضریب فعلی و در بهای واحد به دست می آید.

       

      2-7)      توضیحات: در این قسمت پیمانکار میتواند توضیحات مورد نظر خود را وارد نماید.

       

       

      تصویر68

      3)ورود اطلاعات صورت وضعیت

      برای وارد کردن ردیف ها در صورت وضعیت از گزینه نقل از متره استفاده می کنیم و نیازی به وارد کردن دوباره ردیف ها نیست برای این کار روی گزینه نقل کلیک می‏کنیم . (تصویر 69)

       

       

       

       

      تصویر69

       

      بعد از انتخاب این گزینه صفحه زیر برای ما گشوده خواهد شد.(تصویر70)

       

      تصویر70

       

      1)انتخاب متره: بعد از باز شدن این صفحه ابتدا گزینه انتخاب متره را انتخاب می‏نماییم. (تصویر71) در صفحه جدید، متره مورد نظر را انتخاب کرده و سپس دکمه تایید را می زنیم .

      تصویر71

      2)انتخاب نقش: بعد از انتخاب متره باید نقشی که می خواهیم ردیف های متره را از او انتقال دهیم انتخاب می کنیم (که هر نقشی باید از نقش خودش انتقال را داشته باید مثلا پیمانکار فقط از نقش پیمانکار ردیف ها را منتقل می کند).

       

      3)اطلاعات ردیف ها : در این قسمت بعد از انتخاب متره و نقش مورد نظر تمامی آیتم های موجود در این متره به تفکیک فصول آورده می‏شود و ما می توانیم در صورت نیاز موارد دلخواه را انتخاب کنیم و انتقال دهیم. (تصویر72)

       

       

       

       

      تصویر72

      4)نوع انتقال :

      الف) اگر نقل خلاصه متره انتخاب شود، کل خلاصه متره به صورت ردیفهای بدون ساختار داخل مالی صورت‏وضعیت می آید و  باید به صورت دستی آنها را در ساختار مورد نظر قرار داد.

      ب) اگر نقل خلاصه متره بخشها انتخاب شود ردیفها در مالی صورت‏وضعیت نیز همانند متره به ساختار مربوطه انتقال می یابند .

       

      5)نحوه انتقال : در این قسمت نحوه انتقال ردیفهای متره به مالی صورت‏وضعیت را مشخص می کنیم که در هر گزینه توضیحات لازم داده شده است.

       

      6)انتقال مقادیر به صورت تجمعی : اگر مقادیر را در متره به صورت تجمعی وارد می کنید حتماً باید تیک این گزینه زده شود.

       

      7)انتقال : در انتها برای انتقال متره روی گزینه انتقال کلیک کرده تا ردیف های متره درون مالی صورت‏وضعیت قرار گیرند.

       

      تصویر73

      4)حمل

      از قابلیتهای سامانه است که می تواند برای ردیفهایی که به مصالح آنها حمل تعلق می گیرد ، محاسبه حمل نماید. برای این کار  ابتدا روی گزینه حمل کلیک کرده :

      تصویر74

      در صفحه باز شده روی گزینه نقل از مرجع کلیک کرده تا ردیفهایی دارای حمل، برای ما منتقل شوند. از بین ردیف های دارای حمل منتقل شده، ردیفهایی که می خواهیم حمل آنها محاسبه نشود را حذف و  روی گزینه فواصل حمل کلیک می کنیم:

       

      تصویر75

      پس از کلیک روی گزینه فواصل حمل ، صفحه جدیدی برای ما باز می شود که در این صفحه نیز ابتدا روی گزینه انتقال مصالح کلیک نموده تا مصالح دارای حمل منتقل شوند و سپس نوار کرکرهای سمت چپ را باز می نماییم:

       

      تصویر76

      تذکر: اگر بخواهیم یک نوع از مصالح را از چند مکان حمل کنیم، برای جدا سازی از گزینه شکست مصالح استفاده کرده به این صورت که ابتدا آیتم مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه شکست مصالح کلیک می کنیم. در پنجره باز شده مقدار مطلوب را که از مقدار کل مصالح جدا کرده وارد میکنیم و  دکمه تایید را میزنیم.(تصویر77)

       

      تصویر77

       

      برای وارد کردن فواصل حمل ابتدا مصالح مورد نظر را انتخاب و سپس در صفحه کشویی گشوده شده روی علامت + (افزودن مسیر) کلیک نموده و فاصله را برحسب کیلومتر و نوع راه را انتخاب می نماییم . اگر مسیر حمل دارای چند نوع راه بود به تعداد قطعات راه روی علامت + کلیک و فاصله و نوع راه را وارد می کنیم و در انتها گزینه نقل به مالی را انتخاب می کنیم:

       

      تصویر78

      بعد از انتخاب گزینه نقل به مالی هشدار زیر (تصویر79)  نمایش داده می شود که کدام ردیف های حمل قبل از انتقال این ردیف های حمل از مالی حذف شوند ؟

      -          منقول از حمل : یعنی ردیف های حملی که قبلا از همین طریق به مالی اضافه شده اند حذف گردند.

      -          همه ردیف های حمل : یعنی علاوه بر ردیف های منقول از حمل، ردیف های حملی که  دستی در مالی افزوده‌ایم نیز حذف گردند.


      تصویر79

      5)ضرایب

      برای وارد کردن ضرایب مختلف به مالی صورت‏وضعیت از گزینه نشان داده شده در تصویر 80 استفاده می کنیم.

       

       

       

       

      تصویر80

      بعد از انتخاب این گزینه صفحه ای به شکل تصویر 81 گشوده می‏گردد

       

      تصویر81

       

      با زدن دکمه افزودن ضریب ، تصویر 82 نمایش داده می شود که باید تمام مشخصات خواسته شده برای ضرایب را وارد نماییم.

       

       

       

       

      تصویر82

      در این صفحه در قسمت نام، نام ضریب و در قسمت مقدار، مقدار این ضریب وارد می‏گردد.
      بعد از کلیک برروی گزینه (انتخاب کنید) محل نمایش، تصویر83  نمایش داده می‏شود.

       

       

       

       

       

      تصویر83

      درصورت انتخاب انتهای فصل می توان ضریب مورد نظر را به فصول مورد نظر وارد نمود

      تصویر84

      تذکر: برای مشاهده محل اعمال ضریبی که به انتهای فصول وارد شده است باید از گزارش مالی صورت‏وضعیت استفاده شود.

       

       

      و در صورت انتخاب انتهای رشته، می توان ضریب را روی رشته های مختلف مورد نظر وارد نمود.

       

       

       

       

      تصویر85

      تذکر: برای مشاهده ضریبی که به انتهای رشته وارد شده است باید گزارش خلاصه مالی رشته گرفته شود.

       

      در صورت انتخاب انتهای خلاصه مالی کل ، ضریب به کل ردیف ها وارد می گردد و دیگر نمی توان ضریب را به فصل یا رشته خاصی وارد نمود. (تصویر 86)

       

       

       

       

      تصویر86

       

      تذکر: برای مشاهده ضریبی که به انتهای خلاصه مالی کل وارد می شود باید گزارش خلاصه مالی کل را بگیریم.

       


       

       

      6)انتقال ردیف ها به ساختار های شکست

      مفهوم ساختار شکست : همانگونه که در بند 9 فصل قبل توضیح دادیم عبارت است از اینکه اگر پیمانی دارای گردش کار موازی (چند ناظر یا چند ناحیه یا چند بخش) باشد ، در مرحله رسیدگی مالی صورت‏وضعیت می بایست هر قسمت (ناظر یا ناحیه یا بخش) ، آیتم‏های مربوط به خود را در بخش مخصوص به خود مشاهده و بررسی کنند.

      توجه !! : جهت تحقق موضوع فوق پیمانکار می بایست این تخصیص را علاوه بر متره در مالی صورت‏وضعیت نیز انجام دهد .

       

      پس در صورتیکه پیمان شما دارای چندین ناظر است و در هنگام انتقال ردیفها از متره، نقل خلاصه متره بخشها را انتخاب نکرده اید، باید آیتم های مربوط به هر ناظر را در بخش مخصوص به خود قرار دهید. بنابراین ابتدا آیتم های مربوط به یک ساختار را با تیک دار کردن انتخاب کنید.(مثلا آیتم های مربوط به ناظر ابنیه) و سپس دکمه انتقال ردیفهای انتخاب شده به قسمتهای دیگر ساختار شکست ( مشخص شده در تصویر87) را انتخاب می کنیم.

       

       

       

       

      تصویر87

       

      با انتخاب این گزینه پنجره ای مانند تصویر88 باز می شود که ابتدا ساختار مورد نظر را انتخاب کرده و سپس دکمه انتقال را بزنیم.

       

      تصویر88

      بعد از منتقل کردن تمامی ردیف ها به ساختارهای مربوطه، برای اینکه چک کنیم تا ردیفی بدون ساختار باقی نمانده باشد ، روی نوار کشویی سمت راست کلیک کرده تا ردیفهای بدون ساختار نمایش داده شوند.(تصویر89)

      تصویر89

      روی گزینه ردیفهای بدون ساختار شکست کلیک می کنیم. اگر ردیفی نشان داده شد، باید آن را به ساختار مربوطه انتقال دهیم در غیر این صورت(نبودن ردیف بدون ساختار) انتقال به ساختارها به صورت صحیح انجام گرفته است و  می توان وارد مرحله بعدی شد.

       

       


       

       

       

      7)ارسال به نقش بعدی

      پس اتمام مراحل قبلی ، نوبت به ارسال مالی صورت‏وضعیت به نقش بعدی می رسد که برای اینکار ، ابتدا با کلیک بر روی گزینه نشان داده شده در تصویر 90 به صفحه انتخاب مالی صورت‏وضعیت ها برگردیم.

       

       

       

       

       

      تصویر90

       

      بعد از کلیک بر روی گزینه مذکور به صفحه انتخاب مالی صورت‏وضعیتها  باز می‏گردیم و در این صفحه ، مالی صورت‏وضعیت موردنظر را انتخاب و  روی گزینه ارسال به نقش بعدی کلیک می‏نماییم.

       

       

       

       

      تصویر91

       

      بعد از انتخاب این گزینه صفحه ای به شکل تصویر92 نمایش داده می شود که هشدار می دهد بدین مفهوم که مالی صورت‏وضعیت پس از ارسال به نقش بعدی از دسترس شما خارج شده و دیگر حق ویرایش و ورود اطلاعات را نخواهید داشت.

       

      تصویر92

       

      پس از تایید ارسال، این مالی صورت‏وضعیت از دسترس شما خارج شده و در قسمت نقش فعال صفحه اصلی، نقشهایی را نمایش می دهد که این مالی صورت‏وضعیت در حال حاضر در دست آنها وجود دارد.(تصویر93)

       

       

       

       

      تصویر93

       


       

       

       

      فصل پنجم: امکانات سامانه در قسمت مالی صورت‏وضعیت

       

      موضوعات این مرحله شامل :

       

       

      1-        کنترل مالی صورت‏وضعیت.........................................................................................................................................................صفحه57

      2-        زبانه کشویی سمت چپ داخل مالی صورت‏وضعیت...............................................................................................................صفحه58

      3-        گزارش گیری.................................................................................................................................................................................صفحه59

      4-        برخی از امکانات دیگر ..................................................................................................................................................................صفحه64

      5-        نحوه خروج از سامانه.....................................................................................................................................................................صفحه67

       

       


       

       

       

      1)کنترل مالی صورت‏وضعیت

      در قسمت کنترل مالی صورت‏وضعیت سه گزینه دیده شده که توضیح داده می شود:

       

      تصویر94

       

      1-1-     مغایرت در بهای واحد : با کلیک بر روی این گزینه ردیف هایی که قیمت آنها با قیمت فهرست بها همخوانی ندارند، نمایش داده می شوند.

       

       

       

       

      تصویر95

      در صورت انتخاب ردیفهای مورد نظر و زدن دکمه ادامه، مبلغ آن ردیفها به حالت مبلغ  فهرست بها تبدیل می شوند.(تصویر95)

       

      1-2-     کنترل سقف ریالی:

      این قسمت مبلغ  افزایش یافته نسبت به مبلغ قرارداد (با احتساب محدودیت سقف ریالی ) را نشان می‏دهد.به عنوان مثال در تصویر 94 مبلغ مالی صورت‏وضعیت از مبلغ کل قرارداد به مقدار 500,756 ریال افزایش یافته است.

      تصویر 96

       

      1-3-     مبالغ ردیفهای جدید:

      ردیف هایی که از نوع قیمت جدید می‏باشد در قسمت نوع قیمت با حرف  (ج) نشان داده میشوند . اگر این مبالغ از 10%  مبلغ اولیه قرارداد بیشتر شود، با هشداری در این قسمت مبلغ افزایش یافته نشان داده می‏شود.

      به عنوان مثال در تصویر 97 مبلغ ردیف های با نوع قیمت جدید (ج)  از 10 درصد مبلغ اولیه قرارداد به مقدار  500,946  ریال بیشتر شده است.

      تصویر 97

      2)استفاده از زبانه کشویی سمت چپ داخل مالی صورت‏وضعیت

      برای دسترسی به این زبانه بر روی قسمت خاکستری نشان داده شده در تصویر کلیک می‌کنیم، این زبانه دارای دو قسمت است که به شرح کارایی آنها می پردازیم:

       

       

      2-1)اطلاعات ردیف : اطلاعاتی از قبیل شرح ردیف انتخاب شده ، واحد، شماره و نام فصل و رشته و مجموع مبالغ در نقشهای مختلف وجود دارد.

       

      تصویر98

       

       

      2-2)ردیف های مرتبط : ردیفهایی از فهارس بهاء را نمایش میدهد که مرتبط با ردیف انتخاب شده است با این قابلیت که می توان آنها را با کلیک روی بلوک شماره ردیف مندرج در همین قسمت(علامت بعلاوه) به داخل مالی صورت‏وضعیت و متره فراخوانی کرد.

       

       

       

       

      تصویر99

      توجه!! : زبانه های کشویی سمت راست و چپ در علاوه بر متره در مالی صورت‏وضعیت نیز وجود دارد که البته کارایی آنها در هر دوقسمت تقریباً یکسان است.

       

       

       

      3)گزارش گیری

      برای گزارش گیری در قسمت مالی صورت‏وضعیت ابتدا وضعیت مورد نظر را انتخاب کرده و از قسمت گزارشات، انواع گزارشات سامانه به شرح در دسترس می‏باشد. (تصویر 100)

       

       

       

       

       

       

       


       

       

       

      3-1- گزارش تاریخچه مالی صورت‏وضعیت : نشان دهنده چرخش و تاریخهای دریافت و ارسال مالی صورت‏وضعیت توسط نقشهای حاضر در گردش کار می باشد.

       

      تصویر101

       

       

      3-2- گزارش مالی صورت‏وضعیت : تمام ردیفهای مالی صورت‏وضعیت را به همراه ضرایبی که به انتهای فصول وارد شده نمایش می دهد.

       

      تصویر102

       

      3-3- گزارش خلاصه مالی رشته : خلاصه مالی صورت‏وضعیت را به تفکیک رشته و نقشها ، همچنین ضرایبی که در انتهای رشته وارد شده نیز در این گزارش نمایش داده می‏شود.

       

      تصویر103

       

       

       

       

      3-4-گزارش خلاصه مالی کل : این گزارش خلاصه مالی مالی صورت‏وضعیت را به تفکیک نقشها، همچنین ضرایبی را که به انتهای خلاصه مالی کل وارد می کنیم نمایش می‏دهد.

       

      تصویر104

       

      3-5- گزارشات دیگر : گزارشات مختلف دیگری نیز وجود دارد از جمله گزارشات ساختار شکست و گزارشات پیشرفته که هر کدام    وظیفه خاصی را دنبال می کند که می توان از آنها نیز در صورت نیاز بهره برد.

       

       

      4)برخی امکانات دیگر

      تصویر105

       

       مشخصات مالی صورت‏وضعیت (شماره 1 در تصویر 105) : شامل مشخصات و نقش های تعریف شده در مالی صورت‏وضعیت است که :

      مشخصات : میتوان عنوان، تاریخ، توضیحات مورد نظر مالی صورت‏وضعیت  را به دلخواه تغییر داد و در پایان ذخیره سازی کرد.

       

       

       

       


      تصویر106

       

      نقش‏ها: در این قسمت تمامی نقشهایی که در گردش کار این مالی صورت‏وضعیت تعریف شده اند نمایش داده می شوند.

      تصویر107

      حذف گزینه/ گزینه های انتخاب شده (شماره 3 در تصویر 105) : برای حذف یک یا چند ردیف از مالی صورت‏وضعیت، به این صورت عمل می کنیم که گزینه یا گزینه هایی را که می خواهیم حذف کنیم ، با تیک انتخاب و سپس روی این گزینه کلیک کرده و پیغام را با بلی پاسخ می دهیم.

       

       

       

       

       

      تصویر108

       

       

       

      گزینه های نشان داده شده (شماره 4 در تصویر 105) برای رفتن به ردیف قبلی و بعدی و اول و آخر هستند همچنین امکان رفتن به یک ردیف دلخواه با دانستن شماره آن هم امکان پذیر است (به این صورت که در جلو گزینه ردیف شماره ردیف مورد نظر را نوشته و سپس ENTER می کنیم تا آن ردیف را نمایش دهد).

       

      تصویر109

      عملگرهای برش، تهیه نسخه کپی و الصاق (شماره 5 در تصویر 105): ردیف مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه برش یا تهیه نسخه کپی را می زنیم و بعد روی ردیفی که می‌خواهیم این آیتم بعد از آن قرار گیرد کلیک کرده و دکمه الصاق را زده تا بعد از ردیف انتخاب شده قرار بگیرد .

       

       

       

       

       

      تصویر110

       

       


       

       

       

       

      نمایش ردیف های ستاره دار (شماره 6 در تصویر 105):

      در صفحه باز شده (تصویر 111) تمام ردیفهای ستاره دار که در این پیمان مورد استفاده قرار گرفته نمایش داده می شود که  قابلیت انتقال این ردیفها به متره (با انتخاب ردیف و زدن دکمه انتقال) وجود دارد همچنین امکان افزودن ردیف ستاره دار نیز وجود دارد:

       

       

       

       

      تصویر111

       

       

      نقل (شماره 7 در تصویر 105): علاوه بر امکان نقل از متره، امکان نقل از برآورد، نقل از نقش دیگر و همچنین نقل از فایل Excel وجود دارد.


      تصویر112

       

       


       

       

       

      5)نحوه خروج از سامانه

      بعد از اتمام کار برای خروج از سامانه روی گزینه پی وب گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و در پنجره باز شده روی گزینه خروج از سامانه کلیک میکنیم و یا کلید میانبر F9 را فشار میدهیم :

       

      تصویر 113

       


       

       

       

      فصل ششم:پیوست

      الف) فرم شماره 2-ثبت نام اشخاص حقیقی(پیمانکاران و مشاوران) در سامانه مبصا

       

      ب) فرم شماره 3-ثبت نام اشخاص حقوقی(پیمانکاران و مشاوران) در سامانه مبصا

       

       


       

       

       

      با تشکر ازهمکاران ارجمند

      ·        موسی شربتدار

      ·        جمال حسن بارانی

      ·        محمد مهدی کریمی

      ·        محمد عین القضاه

      ·        پریسا سید حسینی

      ·        احسان کفش کنان

      ·        سید سلمان اخلاقی

      ·        علی مصباحی ایوری

      ·        سمیرا سیف اللهی

      ·       رضا میرمحرابی

       


       

       

       

      شماره تماس واحد پشتیبانی سامانه مبصا

      بدیهی است در جهت ارتقاء کمی و کیفی سامانه مبصا و دستورالعمل مربوطه ، پیشنهادات اصلاحی، موجب امتنان می باشد. راه ارتباطی شما با واحد پشتیبانی مبصا

      برای کاربران مشهد تلفن هوشمند 1513

      برای کاربران سایر شهرها تلفن 31291513-051

       

      تعداد بازدید :755
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
  • سایت های مرتبط
  • مجموع بازدیدها : 182,433
    تعداد بازدید امروز : 248
    تعداد بازدید هفته : 897
    تعداد کاربران آنلاین : 0
    آخرین به روزرسانی : 10:27  1397/09/15
  • ارتباط باما
    آدرس :مشهد-شهرداری مرکز-ساختمان توسعه-طبقه چهارم-مدیریت برنامه و بودجه
    تلفن :051-32244303
    فاکس :051-32244207
    رایانامه :
  • تامین و به روزرسانی محتوا: مدیریت برنامه و بودجه
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد